-
Laatst bijgewerkt op
Alle door de EU-lidstaten nieuwe afgegeven identiteitskaarten moeten volgens de Europese reglementering de vingerafdrukken van 2 (wijs)vingers bevatten.
U moet op afspraak persoonlijk langskomen op het Consulaat om een e-ID of Kids-ID aan te vragen (vanaf 6 jaar).
Elke Belg ouder dan 12 jaar wiens hoofdverblijfplaats in het buitenland is en die ingeschreven is in het consulaire bevolkingsregister moet een elektronische identiteitskaart (eID) aanvragen.
De eID heeft een geldigheid van 10 jaar (van 6 jaar voor minderjarigen tussen 12 en 18 jaar; van 30 jaar voor personen ouder dan 75 jaar).
De eID geeft u de mogelijkheid om zich op een veilige manier te identificeren op officiële Belgische website en om elektronisch te ondertekenen na activatie van de chip.
Ontdek op de website My Belgium uw online overheidsdienst.
VEREISTE DOCUMENTEN VOOR DE AANVRAAG
- Een vervolledigd en en ondertekend aanvraagformulier voor een eID (PDF, 100.68 KB). Voor minderjarigen gelieve een kopie van het identiteitsbewijs van beide ouders bij te voegen met vermelding van de gedateerde en ondertekende overeenkomst van elke ouder met de eID-aanvraag. Bij het aanvragen van een eID dienen beide ouders aanwezig te zijn. Indien een van de ouders niet aanwezig kan zijn, moet hij bij notariële akte zijn uitdrukkelijke toestemming geven aan de eIDaanvraag;
- Een kopie van uw DNI of uw cédula de identidad;
- Uw vorige eID (indien van toepassing);
- Indien u de Argentijnse/Paraguayaanse/Uruguayaanse nationaliteit heeft maar niet geboren bent in het overeenkomstige land, een bewijs van de datum waarop u deze nationaliteit verkregen hebt, tenzij deze informatie op uw DNI of cédula de identidad vermeld staat. Dit bewijs kan verkregen worden bij de Camara electoral van elk land;
- In geval van diefstal/verlies van uw vorige eID, een politieverklaring van diefstal of verlies en een ingevuld aangifteformulier van diefstal of verlies (PDF, 99.74 KB)
- Indien u betaalt per overschrijving, het betalingsbewijs.
HOE EN WAAR UW AANVRAAG INDIENEN?
U moet zich persoonlijk bij het Consulaat aanmelden om een eID aan te vragen (gelieve eerst een afspraak te maken hier).
Op de dag van de afspraak, moet u zich presenteren op het Consulaat met een volledige aanvraag en uw vorige eID (indien van toepassing).
De eID heeft een kostprijs van 20 EUR te betalen in Argentijnse pesos volgens de geldende wisselkoers.
Om de kostprijs te betalen, zijn er twee mogelijkheden: u kunt betalen met een debietkaart (geen cash of kredietkaart betaling) of per overschrijving naar de rekening met volgende gegevens:
Embajada de Bélgica – BBVA Banco Francés
Cuenta Corriente
CBU : 0170999920000005412035
CUIT : 30532860713
De productietijd van de eID is 4 tot 6 weken.
LEVERINGSMETHODE
U kunt uw eID zelf ophalen, aan een derde persoon een volmacht geven om uw eID op te halen (gebruik dit volmachtsmodel) of ze naar uw adres laten opsturen.
Het is alleen mogelijk om uw eID te activeren als u zich persoonlijk bij het Consulaat aanmeldt, een derde persoon kan uw eID niet voor u activeren. Alle minderjarigen moeten vergezeld zijn van minstens één van hun ouders om hun eID te activeren. De toestemming van de niet-aanwezige ouder dient schriftelijk te worden gegeven volgens het model dat u hier vindt.
Indien u ervoor kiest uw eID bij het Consulaat op te halen, blijft uw eID slechts 3 maanden tot uw beschikking, na deze periode zal ze worden vernietigd.
Indien u kiest voor verzending naar uw adres, verzoeken we u om twee OCA postzegels met ontvangstbewijs toe te voegen (een voor de eID en een voor de PUK-code).
Indien u niet in Argentinië woont, is verzending van uw paspoort naar uw adres niet mogelijk. Uw paspoort kan worden opgehaald bij het ereconsulaat van uw rechtsgebied (zie hier).
Aarzel niet om ons te contacteren via telefoon (+54 11 4313 7272) of per e-mail (buenosaires@diplobel.fed.be) voor aanvullende vragen.
ALTERNATIEVEN
U kan ook uw e-ID aanvragen bij (1) de Belgische gemeente waar u laatst ingeschreven was, (2) uw gemeente van geboorte als u nooit in België heeft gewoond, maar er wel bent geboren, of (3) een gemeente naar keuze als u nooit in België hebt gewoond en er ook niet geboren bent.
Dit is wel iets duurder (reken rond de 100 euro, de prijs verschilt licht van de ene tot de andere gemeente).
De kaart en pukcode worden dan uiterlijk 2 werkdagen later bij de gemeente geleverd en u kan de kaart dan onmiddellijk bij de gemeente activeren.
Bij het aanvragen van een eID voor een minderjarige dienen beide ouders aanwezig te zijn.