Ambassade van België in Argentinië
Home Consulaire diensten Identiteitskaart voor Belgen in het buitenland

Identiteitskaart voor Belgen in het buitenland

 

WIJZIGING VAN PROCEDURE VOOR EEN EID- OF KIDS-ID-AANVRAAG

Alle door de EU-lidstaten nieuwe afgegeven identiteitskaarten moeten volgens de Europese reglementering de vingerafdrukken van 2 (wijs)vingers bevatten.

U moet op afspraak persoonlijk langskomen op het Consulaat om een ​​e-ID of Kids-ID aan te vragen (vanaf 6 jaar). 

 

 

eID (volwassenen en minderjarigen +12 jaar)

 

Elke Belg ouder dan 12 jaar wiens hoofdverblijfplaats in het buitenland is en die ingeschreven is in het consulaire bevolkingsregister moet een elektronische identiteitskaart (eID) aanvragen.

De eID heeft een geldigheid van 10 jaar (van 6 jaar voor minderjarigen tussen 12 en 18 jaar; van 30 jaar voor personen ouder dan 75 jaar).

De eID geeft u de mogelijkheid om zich op een veilige manier te identificeren op officiële Belgische website en om elektronisch te ondertekenen na activatie van de chip.

Ontdek hier uw online overheidsdienst.

 

VEREISTE DOCUMENTEN VOOR DE AANVRAAG

  • Een vervolledigd en en ondertekend aanvraagformulier voor een eID (enkel geldig tot 11/06/2021, zie hierboven). Voor minderjarigen gelieve een kopie van het identiteitsbewijs van beide ouders bij te voegen met vermelding van de gedateerde en ondertekende overeenkomst van elke ouder met de eID-aanvraag;
  • Een kopie van uw DNI of uw cédula de identidad;
  • Uw vorige eID (indien van toepassing);
  • Indien u de Argentijnse/Paraguayaanse/Uruguayaanse nationaliteit heeft maar niet geboren bent in het overeenkomstige land, een bewijs van de datum waarop u deze nationaliteit verkregen hebt, tenzij deze informatie op uw DNI of cédula de identidad vermeld staat. Dit bewijs kan verkregen worden bij de Camara electoral van elk land;
  • In geval van diefstal/verlies van uw vorige eID, een politieverklaring van diefstal of verlies en een ingevuld aangifteformulier van diefstal of verlies;
  • Indien u betaalt per overschrijving, het betalingsbewijs.

 

HOE EN WAAR  UW AANVRAAG INDIENEN?

U moet zich persoonlijk bij het Consulaat aanmelden om een ​​eID aan te vragen (gelieve eerst een afspraak te maken hier).

Op de dag van de afspraak, moet u zich presenteren op het Consulaat met een volledige aanvraag en uw vorige eID (indien van toepassing).

De eID heeft een kostprijs van 20 EUR te betalen in Argentijnse pesos volgens de geldende wisselkoers.

Om de kostprijs te betalen, zijn er twee mogelijkheden: u kunt betalen met een debietkaart (geen cash of kredietkaart betaling) of per overschrijving naar de rekening met volgende gegevens:

Embajada de Bélgica – BBVA Banco Francés
Cuenta Corriente
CBU : 0170999920000005412035
CUIT : 30532860713

De productietijd van de eID is 4 tot 6 weken.

 

LEVERINGSMETHODE

U kunt uw eID zelf ophalen, aan een derde persoon een volmacht geven om uw eID op te halen (gebruik dit volmachtsmodel) of ze naar uw adres laten opsturen.

Het is alleen mogelijk om uw eID te activeren als u zich persoonlijk bij het Consulaat aanmeldt, een derde persoon kan uw eID niet voor u activeren. Alle minderjarigen moeten vergezeld zijn van minstens één van hun ouders om hun eID te activeren. De toestemming van de niet-aanwezige ouder dient schriftelijk te worden gegeven volgens het model dat u hier vindt.

Indien u ervoor kiest uw eID bij het Consulaat op te halen, blijft uw eID slechts 3 maanden tot uw beschikking, na deze periode zal ze worden vernietigd.

Indien u kiest voor verzending naar uw adres, verzoeken we u om twee OCA postzegels met ontvangstbewijs toe te voegen (een voor de eID en een voor de PUK code).

Indien u niet in Argentinië woont, is verzending van uw paspoort naar uw adres niet mogelijk. Uw paspoort kan worden opgehaald bij het Ereconsulaat van uw rechtsgebied (zie hier).

Aarzel niet om ons te contacteren via telefoon (+54 11 4313 7272) of per e-mail (buenosaires@diplobel.fed.be) voor aanvullende vragen.

 

ALTERNATIEVEN

U kan ook uw e-ID aanvragen bij (1) de Belgische gemeente waar u laatst ingeschreven was, (2) uw gemeente van geboorte als u nooit in België heeft gewoond, maar er wel bent geboren, of (3) een gemeente naar keuze als u nooit in België hebt gewoond en er ook niet geboren bent. 

Dit is wel iets duurder (reken rond de 100 euro, de prijs verschilt licht van de ene tot de andere gemeente).

De kaart en pukcode worden dan uiterlijk 2 werkdagen later bij de gemeente geleverd en u kan de kaart dan onmiddellijk bij de gemeente activeren.

Bij het aanvragen van een eID voor een minderjarige dienen beide ouders aanwezig te zijn.

 

 

Kids-ID (minderjarigen tot 12 jaar)

 

De ouders van een Belgisch kind jonger dan 12 jaar dat ingeschreven is in het consulaire bevolkingsregister kunnen voor dit kind een elektronische identiteitskaart (Kids-ID) voor kinderen aanvragen.

Een Kids-ID is geldig voor 3 jaar.

FUNCTIE “HALLO OUDERS”

Op de Kids-ID staat een telefoonnummer (+32 78 150350), dat 24/24u en 7d/7 bereikbaar is. Als het kind verloren loopt en zijn Kids-ID bijheeft, kan elke persoon die het vindt, gemakkelijk zijn ouders of vertrouwenspersonen contacteren dankzij een cascadesysteem van telefoonnummers, dat geactiveerd wordt door de ouders. Om dit cascadesysteem te activeren of voor meer informatie: www.halloouders.be.

 

VEREISTE DOCUMENTEN VOOR DE AANVRAAG

  • Een vervolledigd en ondertekend aanvraagformulier (minder dan 6 jaar oud) / aanvraagformulier (vanaf 6 jaar oud) voor een Kids-ID. Voor minderjarigen moet het formulier ondertekend zijn door beide ouders. Voeg een kopie van een identiteitsdocument van elke ouder toe, met datum en handtekening.
  • Als de minderjarige minder dan 6 jaar oud is, 2 foto’s (conform met de OACI normen);
  • Een kopie van de DNI of van de identiteitskaart van de minderjarige;
  • De vorige Kids-ID van de minderjarige (indien van toepassing);
  • Indien de minderjarige de Argentijnse/Paraguayaanse/Uruguayaanse nationaliteit heeft maar niet geboren bent in het overeenkomstige land, een bewijs van de datum waarop u deze nationaliteit verkregen hebt, tenzij deze informatie op uw ID of identiteitsbewijs vermeld staat. Dit bewijs kan verkregen worden bij de Camara electoral van elk land;
  • In geval van diefstal/verlies van de vorige Kids-ID, een politieverklaring van diefstal of verlies en een ingevuld aangifteformulier van diefstal of verlies;
  • Indien u betaalt per overschrijving, het betalingsbewijs.

 

HOE EN WAAR UW AANVRAAG INDIENEN?

Elk kind vanaf 6 jaar moet zich persoonlijk bij het Consulaat aanmelden om een ​​Kids-ID aan te vragen (gelieve eerst een afspraak te maken hier). Het kind moet worden vergezeld door ten minste één van zijn ouders. Alleen Kids-ID-aanvragen voor kinderen onder de 6 jaar kunnen nog per post worden verzonden.

Op de dag van uw afspraak, moet u een volledige aanvraag en de vorige Kids-ID (indien van toepassing) voorleggen.

De Kids-ID heeft een kostprijs van 10 EUR te betalen in Argentijnse pesos volgens de geldende wisselkoers.

Om de kostprijs te betalen, zijn er twee mogelijkheden: u kunt betalen met een debietkaart (geen cash of kredietkaart betaling) of per overschrijving naar de rekening met volgende gegevens:

Embajada de Bélgica – BBVA Banco Francés
Cuenta Corriente
CBU : 0170999920000005412035
CUIT : 30532860713

De productietijd van de Kids-ID is 4 tot 6 weken.

 

LEVERINGSMETHODE

Een van de ouders bij wie de minderjarige woont, kan de Kids-ID zelf ophalen, aan een derde persoon een volmacht geven om de Kids-ID op te halen (gebruik dit volmachtsmodel) of ze naar het adres van de minderjarige laten opsturen.

Indien u ervoor kiest de Kids-ID bij het Consulaat op te halen, blijft de Kids-ID slechts 3 maanden tot uw beschikking in het Consulaat, na deze periode zal het worden vernietigd.

Indien u kiest voor verzending naar uw thuisadres, verzoeken we u om twee OCA postzegels met ontvangstbewijs toe te voegen (een voor de Kids-ID en een voor de PUK code).

Indien u niet in Argentinië woont, is verzending van uw paspoort naar het adres van de minderjarige niet mogelijk. De Kids-ID kan worden opgehaald bij het Ereconsulaat van uw rechtsgebied (zie hier).

Aarzel niet om ons te contacteren via telefoon (+54 11 4313 7272) of per e-mail (buenosaires@diplobel.fed.be) voor aanvullende vragen.

 

ALTERNATIEVEN

U kan vanaf 21 juni 2021 een Kids-ID aanvragen bij (1) de Belgische gemeente waar uw kind laatst ingeschreven was, (2) de gemeente van geboorte van uw kind als hij nooit in België heeft gewoond, maar er wel geboren is, of (3) een gemeente naar keuze als uw kind nooit in België gewoond heeft en er ook niet geboren is. 

Dit is wel iets duurder (reken rond de 100 euro, de prijs verschilt licht van de ene tot de andere gemeente).

De kaart en pukcode worden dan uiterlijk 2 werkdagen later bij de gemeente geleverd en de kaart kan dan onmiddellijk bij de gemeente geactiveerd worden.

Bij het aanvragen van een Kids-ID dienen beide ouders aanwezig te zijn.